11 May 2012

i can speak english like you....

10 may 2012
16:50 pm
dalam gerabak LRT ke sri petaling.

macam biasa hari tu aku balik on time macam selalu.tepat 16:30 aku dah terpacak depan pintu nak punch out on time. dan dengan langkah yang agak besar,aku membelah jalan raya tun ismail menuju ke stesen LRT yang menjadi medan pertarungan tiap hari aku berhimpit dan bersesak sama-sama dengan mereka-mereka yang malas memandu sendiri ke tempat kerja untuk mengelakkan kesesakan jalanraya yang sungguh menyayat hati. Port aku memang macam biasa la gerabak yang terakhir, kat situ orang tak ramai sangat dan bila berada dalam gerabak yang terakhir tu selalunya mata dan iman aku terpelihara daripada menonton dan melihat samaada secara sukarela atau terpaksa ke arah wanita-wanita yang memakai baju tapi seolah-olah telanjang didalam gerabak. Selalunya gerabak yang kat tengah-tengah memanglah port yang sesuai untuk kaki-kaki skodeng menonton secara sukarela bagi aksi-aksi tersebut.
seat kat depan aku ada 2 orang mat saleh yang aku rasa datangnya dari britain(aku dapat cam dari loghat english yang diorang tuturkan) dan kat sebelah diorang tu plak terduduknya 3 orang budak kolej berbaju biru yang mana pada baju diorang tertera nama SEGI College yang aku andaikan diorang ni mungkin pelajar dari kolej tersebut.
sedang aku duduk memerhati gelagat orang dalam gerabak tiba-tiba aku terdengar yang mat saleh ni dok tanya kat student kolej ni..

" what time really now..?",soal mamat saleh yang dok betul-betul depan aku kepada budak kolej SEGI.

" hah,what..?",budak ni tanya balik sambil buka headphone dia kat telinga.

" what time exactly right now..?",soal omputih lagi sekali.

sambil belek jam kat tangan dan membelek jam yang tertera dalam telefon (yang aku rasa agak canggih jugak la daripada telefon aku),lalu dengan selamba dia berkata,

" err,i think the time is wrong time right now....",sambil dia menunjukkan kat mat saleh tu jam tangan dan telefon dia yang mempunyai masa yang berbeza.

apalagi, merah padam la muka mat saleh tu,aku ingat dia nak marah sebab main-mainkan diorang tapi rupa-rupanya muka merah diorang sebab diorang dok tahan ketawa dengan gelagat mamat SEGI college tu. aku yang dok kat depan diorang ni pun macam nak pecah perut ketawa.syial punye budak wat lawak dalam LRT...

At last, pelancong tu turun kat stesen Hang Tuah pergi dan bergerak lalu hilang dalam ramai-ramai kelompok umat manusia. aku dengan budak kolej tu terus setia berada dalam tren hinggalah sampai ke destinasi yang dituju..




.

adios..

No comments: